18 листопада 2016 року - Європейський день захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства

Сексуальна експлуатація та сексуальне насильство щодо дітей досі залишається трагічною реальністю для всіх країн. Вони є серйозним порушенням прав дитини та мають довготривалі і руйнівні наслідки на все життя. Аби запобігти цим злочинам, сприяти кримінальному переслідуванню винних і захистити жертв насильства Рада Європи у 2015 році запровадила Європейський день захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства, який проходить 18 листопада.

Проблема сексуального насильства над дітьми є проблемою прихованою. Надзвичайно важко встановити кількість потерпілих дітей. За оціночними даними Ради Європи кожна п'ята дитина страждає від різних форм сексуального насильства. Часто засоби інформації висвітлюючи історії про дітей, які зазнали насильства, були викрадені чи навіть вбиті, описують злочинців-незнайомців, але важливо знати, що такі злочини не є типовими. Особи, які скоюють сексуальне насильство над дітьми, у 8 випадках із 10 (за даними NSPCC) зазвичай є добре знайомими людьми для дитини. Це можуть бути члени сім‘ї, друзі, сусіди. Деякі з них працюють на посадах, що передбачають постійний контакт з дітьми, деякі мають авторитетні позиції та користуються довірою і повагою серед інших дорослих. У випадку, коли агресор є близьким родичем, дитина може не розповідати про насильство аж допоки не стане дорослою. А може не розповісти ніколи.

В чому ж полягає суть проблеми ?

Сексуальні посягання відносно дитини включають в себе форми як фізичного, так і психічного насильства. Поняття «інцест» використовується в тих випадках посягань, коли відбувається кровозмішення.

До сексуального посягання відносять і сексуальну експансію щодо дітей та підлітків, наприклад використання їх в дитячій порнографії.

Суть сексуальної травми :

- ненормальне сексуальне переживання;

- сексуальні дії, в які втягуються діти і підлітки, що перебувають в положенні залежності, не дозрілі ще за своїм розвитком для повного усвідомлення ситуації і відповідно не можуть дати свою згоду на ці домагання;

- фізичні або психічні посягання на сексуальну недоторканність дитини;

- переслідування з натяками на секс, виставлення напоказ їх статевих органів, сексуальні ласки, участь або присутність дитини при порнографічних фото або відео зйомках, участь його в акті онанізму або безпосередньо статевому акті .

Сексуальне насильство

Не існує якихось особливих психічних симптомів, пов'язаних саме з сексуальним посяганням, але часто відзначаються депресія, спроби самогубства, інші форми саморуйнівної поведінки, вживання наркотиків, проституція, анорексія, булімія і т. д.

Непрямі ознаки сексуального насильства

- нічні кошмари, зміст яких завжди однаковий;

- небажання згадувати і розповідати іншим про ці епізоди дитинства;

- відчуття депресії, страху, виникнення шкідливих звичок. Ці симптоми характерні більше для жінок, аніж чоловіків, які піддавалися в дитинстві сексуальним зазіханням;

- розвиток у хлопчиків, що піддавалися насильству, невпевненості у своїй статевій приналежності, що під час дорослішання може привести до зайвої агресивності, за допомогою якої вони намагатимуться самоствердитися. В зрілому віці у них нерідкі проблеми в області сексуальних відносин – 20-50% з них самі скоюють розпусні дії відносно дітей.

Особливості відносин між учасниками

У дитини склалися хороші відносини з такою людиною, він відчуває, що його люблять, і не уявляє, що з ним можуть так погано вчинити. Про багато випадків не заявляють (згідно з підрахунками, поліція дізнається лише про 10%).

Вік жертв сексуального насильства

Сексуальні посягання відносно дівчаток трапляються найчастіше в 8 - 11 років щодо хлопчиків трохи пізніше. При інцесті вони тривають протягом кількох років.

Шість груп ризику для дітей:

1. Діти жінок, з якими жорстоко поводяться вдома.

2. Діти жінок, які самі були жертвами жорстокого фізичного та / або сексуального поводження в дитинстві.

3. Онуки бабусь / дідусів, які здійснювали сексуальне посягання щодо своїх або чужих дітей.

4. Діти з сімей з неясними віковими межами між поколіннями і де батьки перебувають в жорсткій залежності один від одного.

5. Брати / сестри дитини, яку сексуально використовують.

6. Діти-інваліди з порушеннями розвитку або ще якось відрізняються від інших дітей.

Діти, які пережили сексуальну травму:

- відчувають, що це погано, намагаються передати суть того, що сталося словами,поведінкою;

- важко ідуть на контакт,потребують особливої чуйності;

- нічого не розповідають, соромляться того, що сталося, відчувають страх, думають, що, можливо, вони одні з такими проблемами.;

- намагаються обіграти ситуацію, в яку потрапили: одні вважають, що душа відлітає з тіла, коли це трапляється, інші переконують себе в тому, що це поганий сон, треті - що все сталося не з ними, а з кимось іншим.

Синдром пристосування

Реакції дітей на сексуальну травму об'єднали в так званий синдром пристосування. Дитина розуміє, що сексуальний контакт повинен триматися в таємниці, що вона безпорадна по відношенню до дорослого. Не отримуючи своєчасно допомоги, дитина змушена змиритися з подальшими посяганнями. Якщо дитина через тривалий час розповість про ситуацію близьким або властям, велика ймовірність, що їй не повірять. В такому випадку вона найчастіше бере свої слова назад, що також розглядається, як підтвердження обману.

Симптоми залежать насамперед від віку дитини, рівня розвитку, відносин з кривдником, типу сексуальних дій, їх тривалості. Формується «синдром постсексуальної дії» - у дитини можуть бути які завгодно порушення поведінки.

Симптоми після сексуального насильства

У молодших школярів часто спостерігається регресивний стан поведінки, наприклад, вони можуть почати мочитися в ліжко, смоктати палець. У них може виникнути страх перед чоловіками.

Вони можуть стати примхливими, боятися темряви, відмовлятися спати на самоті. У деяких проявляється надмірний інтерес до сексу, сексуальних ігор, що може призвести до того, що їм не дозволять грати з іншими дітьми.

Однак слід нагадати, що підвищений сексуальний інтерес можуть проявляти і деякі діти з психічними порушеннями, наприклад з аутизмом, розумовою відсталістю, біполярним розладом, психозом!

У школярів середніх класів, які пережили сексуальне насильство, спостерігається зниження концентрації уваги і, як наслідок, успішності . У них також можуть бути порушення сну, нічні кошмари, фобії. У них часто виявляються і такі психосоматичні симптоми, як біль у животі, в горлі, головний біль.

Почуття сорому і страх показати своє тіло, може призвести до відмови від участі в заняттях спортом або обстеження у шкільного лікаря. Через цей страх діти відгороджуються від товаришів.

Підлітки, які не наважуються розповісти про все це, втрачають віру в себе. Можуть проявлятися саморуйнівна поведінка, шкідливі звички.

Сексуальні посягання вважаються найчастішою причиною того, що дівчатка тікають з дому.

Багато з них потім займаються проституцією. З опитувань повій з'ясовується, що 70-100% з них піддалися сексуальному насильству в дитинстві. Для деяких дівчат це був єдиний спосіб отримати тепло і увагу.

Проте, бувають інші реакції : блокування своїх почуттів, заглиблення у депресію, що часто призводить до самогубства. Деякі дівчатка-підлітки відмовляються адекватно сприймати своє тіло, відхиляють все, що пов'язано з сексом, сильно худнуть або товстіють, щоб приховати жіночі форми. Трапляються істеричні реакції - непритомність, паралічі.

Часто підлітки, щоб зробити психічну біль відчутною, наносять собі каліцтва, кусають себе, щипають. У хлопчиків, які пережили сексуальне насильство, як показують досвід і проведені дослідження, найчастіше спостерігається реакція у вигляді ексгібіціонізму, сексуально зухвалої поведінки до і в період статевого дозрівання.

Причини формування тяжкості симптомів:

- тривалість насильства;

- відношення між дитиною і насильником;

- наявність в насильстві агресивності;

- вік винуватця.

Вважається, що ті, хто відчуває посягання в родині, реагують найсильніше – 5% з них мають постійні проблеми. Ті, хто піддаються нападкам з боку людей, не набагато старших , реагують не так сильно, як у випадку, якщо це людина віком батьків.

Фізичні ознаки насильства

Це може бути: набряк, припухлість статевих органів, через що дитині важко сидіти; свербіж; синці, пошкодження статевих органів, кровотечі; дрібні тріщини навколо ануса, що можна побачити у жертв інцесту, які піддавалися цьому тривалий час.

Можна також побачити кондиломи - захворювання, яке у дорослих передається статевим шляхом. Кондиломи статевих органів у дітей в більшості випадків дають привід до ретельного з'ясування можливого сексуального посягання. За допомогою аналізів можна виявити сперму, інфекції (гонорею і хламідіоз).

Особливості ґвалтівників

Винуватці насильства вибудовують сильний психологічний захист - навіть собі не зізнаються в тому, що скоїли якесь посягання.

Кожен визнає вину частково, заперечуючи бажання і те, що був ініціатором, відхиляє деякі скарги або тип посягання і не вважає, що все це шкодило дитині. Такі люди часто стверджують, що не мають уявлення, про що йде мова, що дитина бреше.

Насильник найчастіше не відчуває почуття провини, а звинувачує матір або стверджує, що дівчинка сама його спокушала. Він може також сказати, що виною всьому було сильне алкогольне сп'яніння, може навіть поставити собі в заслугу, що нібито вів дівчинку у світ сексу, стимулюючи розвиток дитини.

У 90% випадків винуватець зазвичай не злочинець, не антисоціальний тип і не психічно хвора людина. Це схильні до усамітнення чоловіки, яким важко працювати з будь-ким, вони не можуть зав'язати постійний чуттєвий контакт, погано контролюють імпульси, погано переносять розчарування. Вони завжди відчувають себе самотніми, відчувають глибоке почуття неповноцінності, часто психологічно незрілі. Значна частина таких чоловіків ( від 30 до 75%) піддавалася сексуальним зазіханням в дитинстві.

Варто пам’ятати ще одну важливу річ. Незважаючи на доволі розповсюджений міф, що про сексуальні зазіхання навмисно брешуть, ґрунтовні дослідження доводять протилежне: із 10 000 дітей, з приводу яких були заяви про посягання, брехали лише дві дівчинки-підлітка!

То ж будьте уважні до своїх дітей, вмійте їх вислухати, почути, допомогти у вирішені їх дитячих проблем - навіть якщо вони видаються вам несуттєвими, дріб’язковими. Довіряйте дітям і вони довірятимуть вам, що значною мірою вбереже їх від можливих непередбачуваних ситуацій, в тому числі від описаних в даній статті.

Україна

ЧЕРНІГІВСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

вул. Шевченка, 34, м.Чернігів, 14013, тел. (046-22) 3-33-37, факс (046-2) 67-57-54, uon_post@cg.gov.ua, код ЄДРПОУ 02147351

19.04.2016 02-35/1349 На № від

Начальникам відділів освіти райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування,

управлінь освіти міських рад,

керівникам закладів освіти обласного підпорядкування,

директору навчально-методичного центру професійно-технічної освіти

директорам вищих навчальних закладів І-ІІ р. акр.

Доводимо до Вашого відома лист Міністерства освіти і науки України від 06.04.2016 року №1/9-176 «Про розвиток психологічної служби системи освіти».

Просимо Вас до 20 травня 2016 року надіслати аналітичну записку про діяльність психологічної служби системи освіти у 2015-2016 н.р. в друкованому та електронному вигляді на адресу: 14021 м. Чернігів, Слобідська 83, e-mail: Chernihiv24@ukr.net до обласного центру практичної психології і соціальної роботи Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського (за формою, що додається).

Рекомендації щодо підготовки звіту можна отримати через відеоматеріали блогу обласного центру практичної психології і соціальної роботи (https://www.youtube.com/watch?v=TFv2x2mzK74&feature=youtu.be) та за телефонами (0462)60-55-53, 69-11-80.

Додатки: на 3 арк. в 1 прим.

Заступник начальника Управління О.Ю. Соронович

Чала Т.І.

69-11-80

Бубра Ю.В.

60-55-53

Додаток

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Пр. Перемоги, 10, м. Київ, 01135,тел. (044) 481-32-21, факс (044) 481-47-96

E-mail:ministry@mon.gov.ua, код ЄДРПОУ 38621185


Від 06.04.16 № 1/9-176

На №____________ від ______________

Департаменти (управління) освіти і

науки обласних, Київської міської державних адміністрацій

Про розвиток психологічної служби
системи освіти

Протягом останнього часу ситуація в Україні характеризується соціально-психологічною, економічною нестабільністю, зростанням насильства, що відобразилося на психологічному самопочутті населення. У дітей, що зазнали психотравмуючого впливу, виникають різноманітні варіанти розладів адаптації, існує нагальна потреба щодо надання соціально-психологічної допомоги учасникам навчально-виховного процесу.

Враховуючи викладене, Міністерство просить зберегти існуючі та заповнити вакантні посади практичних психологів і соціальних педагогів навчальних закладів, методистів з психологічної служби районних (міських) методичних кабінетів, працівників навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти у відповідності до нормативів чисельності, затверджених Положенням про психологічну службу системи освіти України (наказ Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 № 616, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 23.07.2009 за №687/16703).

На виконання пункту 2.2 Плану заходів щодо розвитку психологічної служби на період до 2017 року, затвердженого наказом Міністерства від 06.08. 2013 р. №1106, просимо до 15.06.2016 р. надіслати аналітичну записку про діяльність психологічної служби системи освіти у 2015-2016 н.р. в друкованому та електронному вигляді на адресу: 03045 м. Київ, Чапаєвське шосе, 98-А, e-mail: ucap@ukr.net (за формою, що додається).

Додаток: на 3 аркушах.

Заступник Міністра П. К. Хобзей

Березіна Н.О. 481-32-31

Панок В.Г. 252-70-11

Додаток до листа Міністерства освіти і науки України

Від 06.04.16 1/9-176

Додаток 1. Аналітична записка про діяльність психологічної служби системи освіти _______________________________________ у 2015-2016 н.р.

назва району (громади)

ІІІ. Розвиток психологічної служби системи освіти у районах, містах.

3.1. Розвиток мережі управління та методичного керівництва районною (міською) психологічною службою протягом 2015-2016 н.р.

3.2. Відомості про персональний облік завідуючих обласними, районними (міськими) центрами (методиста, які відповідають за психологічну службу), працівників центрів практичної психології і соціальної роботи.

Додається окремою таблицею

Прізвище, ім’я, по батькові Місце роботи Посада Кваліфікаційна категорія Навантаження (яка частина ставки) Коли і який навчальний заклад закінчив Спеціальність за дипломом Стаж роботи Проблема, над якою працює Адреса місця роботи, телефон E-mail, web-site
педагогічний на даній посаді
Обласний кабінет (центр) психологічної служби системи освіти
Керівники районними (міськими) психологічними службами та працівники районних (міських) кабінет (центр) психологічної служби системи освіти

3.3. Аналіз методичної роботи керівників районних (міських) психологічних служби.

3.3.1. Характеристика організаційних форм методичної роботи керівників районних (міських) психологічних служби. Тематика творчих, інтервізійних груп, методичних об’єднань тощо (до 1 сторінки).

3.3.2. Навчально-методичні, методичні розробки працівників районних (міських) центрів практичної психології і соціальної роботи (методистів, які відповідають за психологічну службу) (навчально-методичні посібники, наукові статті; методичні рекомендації для практичних психологів і соціальних педагогів, педпрацівників, батьків, дітей та учнів)

№ з/п Бібліографічний опис розробки Анотація Цільова група Кількість примірників

ІV. Забезпечення навчальних закладів посадами практичних психологів та соціальних педагогів.

4.1. Варіанти обслуговування навчальних закладів фахівцями за межами закладу (при центрах, консультпунктах, міжшкільних центрах і об’єднаннях фахівців служби тощо). Короткий опис та нормативне підтвердження даним моделей функціонування психологічних служб.

4.2. Наявність у районних (міських) центрах практичної психології і соціальної роботи адресних банків даних навчальних закладів усіх типів , які не мають фахівців психологічної служби.

4.3. Вкажіть заходи, які вживались регіональними департаментами (управліннями) освіти і науки для забезпечення навчальних закладів усіх типів фахівцями психологічної служби (короткий опис).

4.4. Перспективи забезпечення фахівцями на наступний навчальний рік. Перелік дій, які необхідно здійснити на рівні Міністерства освіти і науки України, області, району (міста).

V. Тематика звернень до фахівців психологічної служби протягом навчального року

№ з/п

Тематика звернень

Кількість звернень
До практичних психологів До соціальних педагогів
З боку батьків
З боку педагогів
З боку дітей
З боку інших зацікавлених осіб (представників громадськості тощо)

VІ. Експериментально-дослідна робота працівників психологічної служби системи освіти.

Тема експериментальної роботи Керівник (ПІП, посада, місце роботи) Нормативний документ, який регламентує впровадження К-сть НЗ Етап впровадження Рік впровадження Перспективи
Всеукраїнський рівень
Регіональний рівень

VІІ. Перспективи розвитку психологічної служби на 2015-2016 н.р.

Додаток 2. Чисельність практичних психологів навчальних закладів.

Додаток 3. Чисельність соціальних педагогів навчальних закладів.

Додаток4. Мережа районних (міських) центрів практичної психології і соціальної роботи та методистів, які відповідають за психологічну службу.

Додаток 5. Освітній рівень працівників психологічної служби.

Додаток 6. Кваліфікаційний рівень працівників психологічної служби.

Додаток 7. Забезпечення кабінетами працівників психологічної служби.

Додаток 8. Статистичний звіт практичних психологів навчальних закладів за напрямами (індивідуальна і групова форми роботи).

Додаток 9. Статистичний звіт соціальних педагогів навчальних закладів за напрямами (індивідуальна і групова форми роботи).

Підпис

Виконавці:

Контактний телефон «_____»__________ 2016 р.

Документація працівника ПС

1. Інформація про обласні/районні (міські) центри (кабінети) психологічної служби системи освіти України в Чернігівській області (станом на 10.03.2015)

2. Планування діяльності, ведення документації і звітності усіх ланок психологічної служби
3. Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти

Документація методиста, який відповідає за психологічну службу
1. Нормативно-правова документація, що регламентує діяльність працівника психологічної служби системи освіти.

2. Посадова інструкція.

3. Графік роботи

4. План роботи

5. Звіт про діяльність

6. Аналітичний звіт про діяльність психологічної служби системи освіти

7. Дані про працівників психологічної служби міста/району

8. Плани засідань методичних об*єднань, творчих та супервізійних груп.

9. Методичні розробки для працівників психологічної служби міста/району щодо роботи з учасниками навчально-виховного процесу.

10.Статті у періодичних та спеціалізованих виданнях.

11. Контакти державних установ та громадських організацій, з якими співпрацює спеціаліст.

12. Спеціалізована література та інтернет джерела.

Документація практичного психолога

1. Нормативно-правова документація, що регламентує діяльність працівника психологічної служби системи освіти.2. Типова посадова інструкція практичного психолога. 3. Графік роботи4. План роботи5. Журнал щоденного обліку роботи6. Індивідуальні картки психолого-педагогічного діагностування7. Журнал проведення корекційно-відновлювальної роботи8. Протоколи індивідуальних консультацій9. Журнал психологічного аналізу уроків (занять) 10.Звіт про діяльність11. Діагностичний інструментарій12. Корекційні програми, матеріали тренінгів, уроків психології.13. Просвітницькі матеріали.14. Контакти державних установ та громадських організацій, з якими співпрацює спеціаліст.15. Спеціалізована література та інтернет джерела.

Документація соціального педагога

Типова посадова інструкція соціального педагогаКомплект робочої документації соціального педагога загальноосвітнього навчального закладу.

Документація практичного психолога (рекомендації).

Матеріали та документація психологічного кабінету розділяються за категоріями:

1. Нормативно-правова.2. Навчально-методична.3. Довідково-інформаційна.4. Обліково-статистична.5. Для службового використання.1. До нормативно-правових документів належать: закони України, постанови Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, накази, розпорядження, Положення Міністерства освіти і науки України, управлінь (відділів) освіти і науки місцевих державних адміністрацій щодо діяльності психологічної служби системи освіти України («Положення про психологічну службу системи освіти України»; «Положення про психологічний кабінет»; накази щодо роботи психологічної служби)2. До навчально-методичних матеріалів належать: підручники, навчально-методичні посібники, збірники методичних рекомендацій, навчальні програми (плани), фахові періодичні видання тощо.3. До довідково-інформаційних матеріалів належать: матеріали науково-практичних конференцій, семінарів, нарад, тематичні проспекти (буклети), доповіді, виступи на педрадах, навчально-тематичні плани роботиз учнями (дітьми), педагогічними працівниками, батьками тощо.4. До обліково-статистичних документів належать: облік товарно- матеріальних цінностей психологічного кабінету, плани роботи практичного психолога на рік (місяць), форми статистичної звітності встановленого зразка тощо.5. До матеріалів для службового використання належать: індивідуальні картки психолого-педагогічного діагностування, журнали індивідуальних консультацій, протоколи корекційно-відновлювальної та розвивальної роботи, матеріали психолого-педагогічних консиліумів, тексти (ключі) тестових методик, опитувальники, анкети, бланки відповідей тощо.Доступ до обліково-статистичних документів та документів для службового використання регулюється завідуючим психологічним кабінетом відповідно до положень Етичного кодексу психолога (за винятком офіційнихзвернень правоохоронних і судових органів).Крім того, в психологічному кабінеті має бути наступна інформація:- список телефонів (адреси) місцевих спеціалізованих центрів, служб, консультацій медико-психологічного профілю;- телефони (адреси) районного (міського), обласного центрів практичної психології і соціальної роботи (методистів-психологів). Перелік матеріал практичного психолога та соціального педагога, що надають експертам під час відвідування робочого місця спеціаліста психологічної служби. Це документи для службового використання та обліково-реєстраційні: 1. Річний план роботи практичного психолога, місячний план роботи.ПЛАНроботи практичного психолога(назва навчального закладу)(прізвище, ім’я, по батькові)Затверджено ПогодженоДиректор (назва навчального закладу) Директор обласного центру Підпис____________________(П.І.Б.) практичної психології соціальної роботи (підпис) (П.І.Б.) на 20___/___ навчальний рік
№з/пЗміст роботи з учнями (дітьми), педпрацівниками, батьками, адміністрацією навчального закладуТермін проведенняДе і з ким проводиться
1.Психодіагностична робота
2.Консультаційна робота
3.Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота
4.Психологічна просвіта
5.Навчальна діяльність
6.Організаційно-методична робота
7.Зв’язки з громадськістю
В графі «термін проведення» не пишемо «протягом року», а вказуємо місяці «вересень-травень».Для інтернатних закладів: обов’язково плануємо заходи, можна окремими додатками:- Заходи з профілактики суїцидальних тенденцій в учнівської молоді. Робота з учнями «групи ризику» (вказати форми роботи, тематику, мету, вікову категорію, дату проведення);- Робота з учнями, які поставлені на внутрішкільний облік (вказати форми роботи, мету).- Статеве виховання, профілактика ВІЛ/СНІДу, насильства серед учнів закладу (вказати форми роботи, тематику, мету, вікову категорію, дату проведення).- Профілактика вживання наркотичних речовин, алкоголю, тютюнопаління серед учнів освітнього закладу. Додатки не обов’язкові. Плануємо в тому випадку, коли це необхідно та обумовлено певними негативними ситуаціями або подіями у навчальному закладі або області (районі).Н А П Р И К Л А Д Додаток 1.Заходи щодо профілактики суїцидальної поведінкисеред учнівської молоді
Зміст роботиТермін проведенняДе і з ким проводитьсяВідмітка про виконання
1.Спостереження за учнями першого класу та новоприбулими з метою вивчення адаптації до шкільного колективувересень-травень
2.Діагностика адаптації учнів до навчання в 5 класіжовтень
5 клас
3.Вивчення емоційного стану дитини «Оцінювання рівня тривожності й схильності дитини до неврозу » (О.Захаров)1-4 клас
4.Вивчення «Рівня тривожності» (Р.Темпл, М.Доркі, В.Амен)1-4 клас
5.Вивчення рівня тривожності «Тест шкільної тривожності Філіпса»1-4 клас
6.Вивчення рівня самооцінки за допомогою методики Дембо-Рубінштейн5-11 клас
7.Оцінка рівня нервово-психічної стійкості за В.Бодровим. Методика «Прогноз»9-11 клас
8.Індивідуальні консультації з учнями, які мають занижену самооціну1-11 клас
9.Тренінгові заняття з учнями, які мають занижену самооцінку за програмою «Шлях до себе»6-8 клас
10.Корекційно-розвивальні заняття з учнями, які мають ознаки дезадаптаціївересень-травень
11.Індивідуальні консультації з учнями, які мають ознаки дезадаптаціївересень-травень
12.Тренінги особистісного зростання для учніввересень-травень
13.Тренінги на подолання внутріособистісної конфліктностівересень-травень5-11 клас,педагоги
14.Тренінги ефективного спілкуваннялистопад-травень5-11 клас,педагоги
15.Проведення психолого-педагогічних семінарів та батьківських зборів:«Особливості проявів тривожних станів дітей»;«Проблема суїциду в молодіжному середовищі»;«Ознаки кризового стану та шляхи його попередження»;«Як налагодити контакт з людиною, яка схильна до суїциду»



згідно графіку

Педагогічні працівники,
батьки
16.Індивідуальні консультації з дітьми «групи ризику»вересень-травень
17.Індивідуальна робота з дітьми, які стоять на внутрішкільному облікувересень-травень
Діагностичну роботу здійснюємо з певною метою. На основі отриманих результатів плануємо роботу з усіма учасниками навчально-виховного процесу:- з учнями (консультативна робота за результатами діагностування, корекційно-розвивальна робота (індивідуальна або групова), профілактична);- з педагогічними працівниками (консультування за результатами діагностики учнів, проведення психолого-педагогічних семінарів, консиліумів, педагогічних рад, розробка методичних рекомендацій тощо);- з батьками (індивідуальне / групове консультування (батьківські лекторії, семінари, круглі столи тощо, розробка рекомендацій). При проведенні психолого-педагогічних семінарів з проблеми ( наприклад: «Діти з особливими потребами. Що таке синдром Дауна?», «Допомога дітям з діагнозом «дитячий аутизм») застосовувати комплексний підхід у висвітленні питань. Семінар має бути практично спрямованим, це обмін досвідом усіх учасників навчально-виховного процесу (вихователів, дефектологів, медичних працівників), з метою ефективного супроводу вихованців закладу. 2. План роботи на місяцьДо плану роботи на місяць вибираємо заходи з річного плану роботи, обов’язково плануємо роботу за наступними напрямами:- з дітьми категорії «групи ризику»;- учнями, яки стоять на внутрішкільному обліку;- профілактика суїцидальної поведінки.Форма плану може бути довільною: сітка, таблиця. Добре, якщо у формі плану на місяць є графа «відмітка про виконання» (вказано число проведення). Якщо, за певними причинами, якась робота не була проведена, у «відмітці про виконання» записуємо «перенесено на наступний місяць». І обов’язково прописуємо у наступному плані роботи на місяць.Бувають випадки, коли психологом, на запит або з будь-яких інших причин, доводиться вносити доповнення до плану вже після того, як він затверджений директором закладу. Якщо план надрукований, то доповнення можна вносити від руки.Обліково-реєстраційні документи практичного психолога: 1. Журнал щоденного обліку роботи. ЖУРНАЛщоденного обліку роботи практичного психолога____________________(назва закладу) ________________
ДатаЧасВид роботиКороткий зміст роботиЗ кимпроводиласяК-тьосіб
Оскільки тривалість робочого тижня працівника психологічної служби 40 годин, то їх розподіляємо наступним чином: - 20 годин – активна робота (проведення діагностики, корекційно-розвивальних занять, консультацій, психолого-педагогічних семінарів, тренінгів …. все, що проводиться з ким-то)- 20 годин – пасивна робота (обробка результатів діагностування, підготовка до проведення корекційно-розвивальної роботи, психолого-педагогічних семінарів, заповнення документації). Це обов’язково повинно бути відображено у плані роботи на місяць і в журналі щоденного обліку роботи відповідно до нормативів часу на основні види роботи практичного психолога.Якщо психолог працює на ставку, то в журналі щоденного обліку роботи повинно бути відображено 8 годин.Прописуємо не тільки активну форму роботи, але й обов’язково - пасивну.2. Журнал проведення корекційно-відновлювальної та розвивальної роботи.ЖУРНАЛпроведення корекційно-відновлювальної та розвивальної роботипрактичним психологом___________________ (назва закладу) __________________




№з/п




Прізвище,ім’я учня

Формароботи
Тематика роботиМетоди роботиДата проведенняОблік відвідування
ІндивідуальнаГрупова
3. Протоколи (журнали) індивідуальних консультаційПротоколи індивідуальних консультаційпрактичного психолога________________(назва навчального закладу) ______________
№з/пДатапроведенняПричина зверненняКороткий запис змісту консультації
4. Індивідуальні картки психолого-педагогічного діагностування.Індивідуальні картки психолого-педагогічного діагностуванняучнів ____ класу_____________(назва навчального закладу)________________
№з/пДата проведенняНазва методикиКороткий результат. Висновки та рекомендації
5. Журнал (протоколи) психологічного аналізу уроків.Журналпсихологічного аналізу уроків (занять)практичним психологом _____________ (назва навчального закладу)_____________Дата спостереження:Клас (група)«___» ___________ 2011 р.Учитель (вихователь) __________(прізвище, ім’я, по батькові) _______
Хід уроку (заняття) чинавчально-виховного заходуАналіз спостережень. Висновки та рекомендації
1. Навчальна діяльність та емоційний стан учнів (дітей)
2. Структура та динаміка уроку (заняття, заходу)
3. Аналіз діяльності вчителя (вихователя)

Психологічний аналіз уроків (занять) здійснюється на запит адміністрації навчального закладу.Дана документація є обов’язковою і ведеться всіма практичними психологами незалежно від навантаження! Методист обласного центру практичної психологіїі соціальної роботи І.М.Лісовецька

Чернігівська обласна рада

Чернігівської обласної державної адміністрації

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ

ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИІМЕНІ К.Д.УШИНСЬКОГО

вул. Слобідська, 83, м. Чернігів, 14021, тел. (0462) 653-988, факс (0462)727-028

E-mail: chippo@ukrpost.ua Код ЄДРПОУ 02139222

22.04.2016 № 10/1-11/451 на № від

Начальникам відділів освіти районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, управлінь освіти міських рад

Директорам закладів освіти обласного підпорядкування

Директорам вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації

27 квітня 2016 року, до Дня психолога, 25-річчя функціонування психологічної служби системи освіти України обласним центром практичної психології і соціальної роботи на базі Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського буде проводитися творча майстерня «Подорож до себе»:

І. Лінійка: з 10:30 до 12:00.

1. Наративний тренінг «Зоряне небо». (Чепурна Г. Л., кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського).

Для роботи мати папір А-4 (4 арк.), набір кольорових олівців або фломастерів.

2. Робота в малих групах «Дослідження контакту в малих групах» Мета: розвиток навичок консультування (Чала Т.І., директор обласного центру практичної психології і соціальної роботи).

3. Заняття з елементами тренінгу «Робота з травмою. Техніки формування стресостійкості». (Антоненко О. М., методист ОЦППСР).

Для роботи мати набір пластиліну.

4. Впровадження ігрових технік в профілактичну діяльність працівників психологічної служби: гра «Володар кілець», «Крок за кроком». (Третиннікова Л.А., Лісовецька І.М.,методисти ОЦППСР).

ІІ. Лінійка: з 12:30 до 14:00

1. Презентаційне заняття за програмою «Щоб вершини всі здолати, треба себе розвивати». (Данилко Л.М., методист з психологічної служби методичного кабінету відділу освіти Носівської райдержадміністрації, практичний психолог Носівської районної гімназії).

2. Презентація розвивальної програми «Професійне самовизначення». (Процько І.С., методист з психологічної служби методичного кабінету відділу освіти Ніжинської райдержадміністрації, Лабузько В.Г., практичний психолог Вертіївського міжшкільного навчально-виробничого комбінату трудової підготовки і професійної орієнтації учнів Ніжинської районної ради).

3. Презентаційне заняття корекційно-розвивальної програми «Життєві цінності» для підлітків 10-13 років. (Гармаш О.А., практичний психолог Ніжинської гімназії № 3 Ніжинської міської ради).

4. Презентаційне заняття «Використання мандали як різновиду арттерапії в корекційно-розвивальній роботі з дітьми дошкільного віку». (Гульок Л. П., практичний психолог Чернігівського дошкільного навчального закладу № 35 санаторного типу «Барвінок» Чернігівської міської ради).

Для роботи мати набір пластиліну, клей, пензлик, набір різних видів круп (100-150 гр), кольорові нитки (бавовняні, мулине, для вязання) по 2м, зубочистки (4 шт), картонні заготовки (діаметром 20 см), кольорові олівці, одноразові пласкі тарілки (2 шт).

Матеріали творчої майстерні будуть розміщені на блозі обласного центру практичної психології і соціальної роботи http://ocppsr.blogspot.com/

Творча майстерня буде працювати за адресою м. Чернігів, вул. Слобідська, 83, згідно з графіком:

8:00 – 10:00 – реєстрація учасників.

10:00 − відкриття майстерні.

10:30 – 12:00 – І-ша лінійка.

12:30 – 14:00 – ІІ-га лінійка.

14:00 – 14:30 – закриття майстерні.

Контакти для вирішення організаційних питань: (0462)605-553,

099-21-24-820, Третиннікова Людмила Андріївна,

093-73-20-315, Бубра Юлія Володимирівна.

Просимо Вашого сприяння щодо участі працівників психологічної служби у творчій майстерні.

В.о. ректора інституту В.М. Довбня

Чала Т.І.,

Третиннікова Л.А.

605-553

Вкладення
Кiлькiсть переглядiв: 103