Сексуальна експлуатація та сексуальне насильство щодо дітей досі залишається трагічною реальністю для всіх країн. Вони є серйозним порушенням прав дитини та мають довготривалі і руйнівні наслідки на все життя. Аби запобігти цим злочинам, сприяти кримінальному переслідуванню винних і захистити жертв насильства Рада Європи у 2015 році запровадила Європейський день захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства, який проходить 18 листопада.
Проблема сексуального насильства над дітьми є проблемою прихованою. Надзвичайно важко встановити кількість потерпілих дітей. За оціночними даними Ради Європи кожна п'ята дитина страждає від різних форм сексуального насильства. Часто засоби інформації висвітлюючи історії про дітей, які зазнали насильства, були викрадені чи навіть вбиті, описують злочинців-незнайомців, але важливо знати, що такі злочини не є типовими. Особи, які скоюють сексуальне насильство над дітьми, у 8 випадках із 10 (за даними NSPCC) зазвичай є добре знайомими людьми для дитини. Це можуть бути члени сім‘ї, друзі, сусіди. Деякі з них працюють на посадах, що передбачають постійний контакт з дітьми, деякі мають авторитетні позиції та користуються довірою і повагою серед інших дорослих. У випадку, коли агресор є близьким родичем, дитина може не розповідати про насильство аж допоки не стане дорослою. А може не розповісти ніколи.
В чому ж полягає суть проблеми ?
Сексуальні посягання відносно дитини включають в себе форми як фізичного, так і психічного насильства. Поняття «інцест» використовується в тих випадках посягань, коли відбувається кровозмішення.
До сексуального посягання відносять і сексуальну експансію щодо дітей та підлітків, наприклад використання їх в дитячій порнографії.
Суть сексуальної травми :
- ненормальне сексуальне переживання;
- сексуальні дії, в які втягуються діти і підлітки, що перебувають в положенні залежності, не дозрілі ще за своїм розвитком для повного усвідомлення ситуації і відповідно не можуть дати свою згоду на ці домагання;
- фізичні або психічні посягання на сексуальну недоторканність дитини;
- переслідування з натяками на секс, виставлення напоказ їх статевих органів, сексуальні ласки, участь або присутність дитини при порнографічних фото або відео зйомках, участь його в акті онанізму або безпосередньо статевому акті .
Сексуальне насильство
Не існує якихось особливих психічних симптомів, пов'язаних саме з сексуальним посяганням, але часто відзначаються депресія, спроби самогубства, інші форми саморуйнівної поведінки, вживання наркотиків, проституція, анорексія, булімія і т. д.
Непрямі ознаки сексуального насильства
- нічні кошмари, зміст яких завжди однаковий;
- небажання згадувати і розповідати іншим про ці епізоди дитинства;
- відчуття депресії, страху, виникнення шкідливих звичок. Ці симптоми характерні більше для жінок, аніж чоловіків, які піддавалися в дитинстві сексуальним зазіханням;
- розвиток у хлопчиків, що піддавалися насильству, невпевненості у своїй статевій приналежності, що під час дорослішання може привести до зайвої агресивності, за допомогою якої вони намагатимуться самоствердитися. В зрілому віці у них нерідкі проблеми в області сексуальних відносин – 20-50% з них самі скоюють розпусні дії відносно дітей.
Особливості відносин між учасниками
У дитини склалися хороші відносини з такою людиною, він відчуває, що його люблять, і не уявляє, що з ним можуть так погано вчинити. Про багато випадків не заявляють (згідно з підрахунками, поліція дізнається лише про 10%).
Вік жертв сексуального насильства
Сексуальні посягання відносно дівчаток трапляються найчастіше в 8 - 11 років щодо хлопчиків трохи пізніше. При інцесті вони тривають протягом кількох років.
Шість груп ризику для дітей:
1. Діти жінок, з якими жорстоко поводяться вдома.
2. Діти жінок, які самі були жертвами жорстокого фізичного та / або сексуального поводження в дитинстві.
3. Онуки бабусь / дідусів, які здійснювали сексуальне посягання щодо своїх або чужих дітей.
4. Діти з сімей з неясними віковими межами між поколіннями і де батьки перебувають в жорсткій залежності один від одного.
5. Брати / сестри дитини, яку сексуально використовують.
6. Діти-інваліди з порушеннями розвитку або ще якось відрізняються від інших дітей.
Діти, які пережили сексуальну травму:
- відчувають, що це погано, намагаються передати суть того, що сталося словами,поведінкою;
- важко ідуть на контакт,потребують особливої чуйності;
- нічого не розповідають, соромляться того, що сталося, відчувають страх, думають, що, можливо, вони одні з такими проблемами.;
- намагаються обіграти ситуацію, в яку потрапили: одні вважають, що душа відлітає з тіла, коли це трапляється, інші переконують себе в тому, що це поганий сон, треті - що все сталося не з ними, а з кимось іншим.
Синдром пристосування
Реакції дітей на сексуальну травму об'єднали в так званий синдром пристосування. Дитина розуміє, що сексуальний контакт повинен триматися в таємниці, що вона безпорадна по відношенню до дорослого. Не отримуючи своєчасно допомоги, дитина змушена змиритися з подальшими посяганнями. Якщо дитина через тривалий час розповість про ситуацію близьким або властям, велика ймовірність, що їй не повірять. В такому випадку вона найчастіше бере свої слова назад, що також розглядається, як підтвердження обману.
Симптоми залежать насамперед від віку дитини, рівня розвитку, відносин з кривдником, типу сексуальних дій, їх тривалості. Формується «синдром постсексуальної дії» - у дитини можуть бути які завгодно порушення поведінки.
Симптоми після сексуального насильства
У молодших школярів часто спостерігається регресивний стан поведінки, наприклад, вони можуть почати мочитися в ліжко, смоктати палець. У них може виникнути страх перед чоловіками.
Вони можуть стати примхливими, боятися темряви, відмовлятися спати на самоті. У деяких проявляється надмірний інтерес до сексу, сексуальних ігор, що може призвести до того, що їм не дозволять грати з іншими дітьми.
Однак слід нагадати, що підвищений сексуальний інтерес можуть проявляти і деякі діти з психічними порушеннями, наприклад з аутизмом, розумовою відсталістю, біполярним розладом, психозом!
У школярів середніх класів, які пережили сексуальне насильство, спостерігається зниження концентрації уваги і, як наслідок, успішності . У них також можуть бути порушення сну, нічні кошмари, фобії. У них часто виявляються і такі психосоматичні симптоми, як біль у животі, в горлі, головний біль.
Почуття сорому і страх показати своє тіло, може призвести до відмови від участі в заняттях спортом або обстеження у шкільного лікаря. Через цей страх діти відгороджуються від товаришів.
Підлітки, які не наважуються розповісти про все це, втрачають віру в себе. Можуть проявлятися саморуйнівна поведінка, шкідливі звички.
Сексуальні посягання вважаються найчастішою причиною того, що дівчатка тікають з дому.
Багато з них потім займаються проституцією. З опитувань повій з'ясовується, що 70-100% з них піддалися сексуальному насильству в дитинстві. Для деяких дівчат це був єдиний спосіб отримати тепло і увагу.
Проте, бувають інші реакції : блокування своїх почуттів, заглиблення у депресію, що часто призводить до самогубства. Деякі дівчатка-підлітки відмовляються адекватно сприймати своє тіло, відхиляють все, що пов'язано з сексом, сильно худнуть або товстіють, щоб приховати жіночі форми. Трапляються істеричні реакції - непритомність, паралічі.
Часто підлітки, щоб зробити психічну біль відчутною, наносять собі каліцтва, кусають себе, щипають. У хлопчиків, які пережили сексуальне насильство, як показують досвід і проведені дослідження, найчастіше спостерігається реакція у вигляді ексгібіціонізму, сексуально зухвалої поведінки до і в період статевого дозрівання.
Причини формування тяжкості симптомів:
- тривалість насильства;
- відношення між дитиною і насильником;
- наявність в насильстві агресивності;
- вік винуватця.
Вважається, що ті, хто відчуває посягання в родині, реагують найсильніше – 5% з них мають постійні проблеми. Ті, хто піддаються нападкам з боку людей, не набагато старших , реагують не так сильно, як у випадку, якщо це людина віком батьків.
Фізичні ознаки насильства
Це може бути: набряк, припухлість статевих органів, через що дитині важко сидіти; свербіж; синці, пошкодження статевих органів, кровотечі; дрібні тріщини навколо ануса, що можна побачити у жертв інцесту, які піддавалися цьому тривалий час.
Можна також побачити кондиломи - захворювання, яке у дорослих передається статевим шляхом. Кондиломи статевих органів у дітей в більшості випадків дають привід до ретельного з'ясування можливого сексуального посягання. За допомогою аналізів можна виявити сперму, інфекції (гонорею і хламідіоз).
Особливості ґвалтівників
Винуватці насильства вибудовують сильний психологічний захист - навіть собі не зізнаються в тому, що скоїли якесь посягання.
Кожен визнає вину частково, заперечуючи бажання і те, що був ініціатором, відхиляє деякі скарги або тип посягання і не вважає, що все це шкодило дитині. Такі люди часто стверджують, що не мають уявлення, про що йде мова, що дитина бреше.
Насильник найчастіше не відчуває почуття провини, а звинувачує матір або стверджує, що дівчинка сама його спокушала. Він може також сказати, що виною всьому було сильне алкогольне сп'яніння, може навіть поставити собі в заслугу, що нібито вів дівчинку у світ сексу, стимулюючи розвиток дитини.
У 90% випадків винуватець зазвичай не злочинець, не антисоціальний тип і не психічно хвора людина. Це схильні до усамітнення чоловіки, яким важко працювати з будь-ким, вони не можуть зав'язати постійний чуттєвий контакт, погано контролюють імпульси, погано переносять розчарування. Вони завжди відчувають себе самотніми, відчувають глибоке почуття неповноцінності, часто психологічно незрілі. Значна частина таких чоловіків ( від 30 до 75%) піддавалася сексуальним зазіханням в дитинстві.
Варто пам’ятати ще одну важливу річ. Незважаючи на доволі розповсюджений міф, що про сексуальні зазіхання навмисно брешуть, ґрунтовні дослідження доводять протилежне: із 10 000 дітей, з приводу яких були заяви про посягання, брехали лише дві дівчинки-підлітка!
То ж будьте уважні до своїх дітей, вмійте їх вислухати, почути, допомогти у вирішені їх дитячих проблем - навіть якщо вони видаються вам несуттєвими, дріб’язковими. Довіряйте дітям і вони довірятимуть вам, що значною мірою вбереже їх від можливих непередбачуваних ситуацій, в тому числі від описаних в даній статті.
ЧЕРНІГІВСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
вул. Шевченка, 34, м.Чернігів, 14013, тел. (046-22) 3-33-37, факс (046-2) 67-57-54, uon_post@cg.gov.ua, код ЄДРПОУ 02147351
19.04.2016 | № | 02-35/1349 | На № | від |
Начальникам відділів освіти райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування,
управлінь освіти міських рад,
керівникам закладів освіти обласного підпорядкування,
директору навчально-методичного центру професійно-технічної освіти
директорам вищих навчальних закладів І-ІІ р. акр.
Доводимо до Вашого відома лист Міністерства освіти і науки України від 06.04.2016 року №1/9-176 «Про розвиток психологічної служби системи освіти».
Просимо Вас до 20 травня 2016 року надіслати аналітичну записку про діяльність психологічної служби системи освіти у 2015-2016 н.р. в друкованому та електронному вигляді на адресу: 14021 м. Чернігів, Слобідська 83, e-mail: Chernihiv24@ukr.net до обласного центру практичної психології і соціальної роботи Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського (за формою, що додається).
Рекомендації щодо підготовки звіту можна отримати через відеоматеріали блогу обласного центру практичної психології і соціальної роботи (https://www.youtube.com/watch?v=TFv2x2mzK74&feature=youtu.be) та за телефонами (0462)60-55-53, 69-11-80.
Додатки: на 3 арк. в 1 прим.
Заступник начальника Управління О.Ю. Соронович
Чала Т.І.
69-11-80
Бубра Ю.В.
60-55-53
Додаток
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Пр. Перемоги, 10, м. Київ, 01135,тел. (044) 481-32-21, факс (044) 481-47-96
E-mail:ministry@mon.gov.ua, код ЄДРПОУ 38621185
Від 06.04.16 № 1/9-176
На №____________ від ______________
Департаменти (управління) освіти і
науки обласних, Київської міської державних адміністрацій
Протягом останнього часу ситуація в Україні характеризується соціально-психологічною, економічною нестабільністю, зростанням насильства, що відобразилося на психологічному самопочутті населення. У дітей, що зазнали психотравмуючого впливу, виникають різноманітні варіанти розладів адаптації, існує нагальна потреба щодо надання соціально-психологічної допомоги учасникам навчально-виховного процесу.
Враховуючи викладене, Міністерство просить зберегти існуючі та заповнити вакантні посади практичних психологів і соціальних педагогів навчальних закладів, методистів з психологічної служби районних (міських) методичних кабінетів, працівників навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти у відповідності до нормативів чисельності, затверджених Положенням про психологічну службу системи освіти України (наказ Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 № 616, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 23.07.2009 за №687/16703).
На виконання пункту 2.2 Плану заходів щодо розвитку психологічної служби на період до 2017 року, затвердженого наказом Міністерства від 06.08. 2013 р. №1106, просимо до 15.06.2016 р. надіслати аналітичну записку про діяльність психологічної служби системи освіти у 2015-2016 н.р. в друкованому та електронному вигляді на адресу: 03045 м. Київ, Чапаєвське шосе, 98-А, e-mail: ucap@ukr.net (за формою, що додається).
Додаток: на 3 аркушах.
Заступник Міністра П. К. Хобзей
Березіна Н.О. 481-32-31
Панок В.Г. 252-70-11
Від 06.04.16 1/9-176
назва району (громади)
ІІІ. Розвиток психологічної служби системи освіти у районах, містах.
3.1. Розвиток мережі управління та методичного керівництва районною (міською) психологічною службою протягом 2015-2016 н.р.
3.2. Відомості про персональний облік завідуючих обласними, районними (міськими) центрами (методиста, які відповідають за психологічну службу), працівників центрів практичної психології і соціальної роботи.
Додається окремою таблицею
№ | Прізвище, ім’я, по батькові | Місце роботи | Посада | Кваліфікаційна категорія | Навантаження (яка частина ставки) | Коли і який навчальний заклад закінчив | Спеціальність за дипломом | Стаж роботи | Проблема, над якою працює | Адреса місця роботи, телефон | E-mail, web-site | |
педагогічний | на даній посаді | |||||||||||
Обласний кабінет (центр) психологічної служби системи освіти | ||||||||||||
Керівники районними (міськими) психологічними службами та працівники районних (міських) кабінет (центр) психологічної служби системи освіти | ||||||||||||
3.3. Аналіз методичної роботи керівників районних (міських) психологічних служби.
3.3.1. Характеристика організаційних форм методичної роботи керівників районних (міських) психологічних служби. Тематика творчих, інтервізійних груп, методичних об’єднань тощо (до 1 сторінки).
3.3.2. Навчально-методичні, методичні розробки працівників районних (міських) центрів практичної психології і соціальної роботи (методистів, які відповідають за психологічну службу) (навчально-методичні посібники, наукові статті; методичні рекомендації для практичних психологів і соціальних педагогів, педпрацівників, батьків, дітей та учнів)
№ з/п | Бібліографічний опис розробки | Анотація | Цільова група | Кількість примірників |
ІV. Забезпечення навчальних закладів посадами практичних психологів та соціальних педагогів.
4.1. Варіанти обслуговування навчальних закладів фахівцями за межами закладу (при центрах, консультпунктах, міжшкільних центрах і об’єднаннях фахівців служби тощо). Короткий опис та нормативне підтвердження даним моделей функціонування психологічних служб.
4.2. Наявність у районних (міських) центрах практичної психології і соціальної роботи адресних банків даних навчальних закладів усіх типів , які не мають фахівців психологічної служби.
4.3. Вкажіть заходи, які вживались регіональними департаментами (управліннями) освіти і науки для забезпечення навчальних закладів усіх типів фахівцями психологічної служби (короткий опис).
4.4. Перспективи забезпечення фахівцями на наступний навчальний рік. Перелік дій, які необхідно здійснити на рівні Міністерства освіти і науки України, області, району (міста).
V. Тематика звернень до фахівців психологічної служби протягом навчального року
№ з/п | Тематика звернень | Кількість звернень | |
До практичних психологів | До соціальних педагогів | ||
З боку батьків | |||
З боку педагогів | |||
З боку дітей | |||
З боку інших зацікавлених осіб (представників громадськості тощо) | |||
VІ. Експериментально-дослідна робота працівників психологічної служби системи освіти.
№ | Тема експериментальної роботи | Керівник (ПІП, посада, місце роботи) | Нормативний документ, який регламентує впровадження | К-сть НЗ | Етап впровадження | Рік впровадження | Перспективи |
Всеукраїнський рівень | |||||||
Регіональний рівень | |||||||
VІІ. Перспективи розвитку психологічної служби на 2015-2016 н.р.
Додаток 2. Чисельність практичних психологів навчальних закладів.
Додаток 3. Чисельність соціальних педагогів навчальних закладів.
Додаток4. Мережа районних (міських) центрів практичної психології і соціальної роботи та методистів, які відповідають за психологічну службу.
Додаток 5. Освітній рівень працівників психологічної служби.
Додаток 6. Кваліфікаційний рівень працівників психологічної служби.
Додаток 7. Забезпечення кабінетами працівників психологічної служби.
Додаток 8. Статистичний звіт практичних психологів навчальних закладів за напрямами (індивідуальна і групова форми роботи).
Додаток 9. Статистичний звіт соціальних педагогів навчальних закладів за напрямами (індивідуальна і групова форми роботи).
Підпис
Виконавці:
Контактний телефон «_____»__________ 2016 р.
2. Посадова інструкція.
4. План роботи
6. Аналітичний звіт про діяльність психологічної служби системи освіти
7. Дані про працівників психологічної служби міста/району
8. Плани засідань методичних об*єднань, творчих та супервізійних груп.
9. Методичні розробки для працівників психологічної служби міста/району щодо роботи з учасниками навчально-виховного процесу.
10.Статті у періодичних та спеціалізованих виданнях.
11. Контакти державних установ та громадських організацій, з якими співпрацює спеціаліст.
12. Спеціалізована література та інтернет джерела.
№з/п | Зміст роботи з учнями (дітьми), педпрацівниками, батьками, адміністрацією навчального закладу | Термін проведення | Де і з ким проводиться |
1. | Психодіагностична робота | ||
2. | Консультаційна робота | ||
3. | Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота | ||
4. | Психологічна просвіта | ||
5. | Навчальна діяльність | ||
6. | Організаційно-методична робота | ||
7. | Зв’язки з громадськістю |
№ | Зміст роботи | Термін проведення | Де і з ким проводиться | Відмітка про виконання |
1. | Спостереження за учнями першого класу та новоприбулими з метою вивчення адаптації до шкільного колективу | вересень-травень | ||
2. | Діагностика адаптації учнів до навчання в 5 класі | жовтень | 5 клас | |
3. | Вивчення емоційного стану дитини «Оцінювання рівня тривожності й схильності дитини до неврозу » (О.Захаров) | 1-4 клас | ||
4. | Вивчення «Рівня тривожності» (Р.Темпл, М.Доркі, В.Амен) | 1-4 клас | ||
5. | Вивчення рівня тривожності «Тест шкільної тривожності Філіпса» | 1-4 клас | ||
6. | Вивчення рівня самооцінки за допомогою методики Дембо-Рубінштейн | 5-11 клас | ||
7. | Оцінка рівня нервово-психічної стійкості за В.Бодровим. Методика «Прогноз» | 9-11 клас | ||
8. | Індивідуальні консультації з учнями, які мають занижену самооціну | 1-11 клас | ||
9. | Тренінгові заняття з учнями, які мають занижену самооцінку за програмою «Шлях до себе» | 6-8 клас | ||
10. | Корекційно-розвивальні заняття з учнями, які мають ознаки дезадаптації | вересень-травень | ||
11. | Індивідуальні консультації з учнями, які мають ознаки дезадаптації | вересень-травень | ||
12. | Тренінги особистісного зростання для учнів | вересень-травень | ||
13. | Тренінги на подолання внутріособистісної конфліктності | вересень-травень | 5-11 клас,педагоги | |
14. | Тренінги ефективного спілкування | листопад-травень | 5-11 клас,педагоги | |
15. | Проведення психолого-педагогічних семінарів та батьківських зборів:«Особливості проявів тривожних станів дітей»;«Проблема суїциду в молодіжному середовищі»;«Ознаки кризового стану та шляхи його попередження»;«Як налагодити контакт з людиною, яка схильна до суїциду» | згідно графіку | Педагогічні працівники, батьки | |
16. | Індивідуальні консультації з дітьми «групи ризику» | вересень-травень | ||
17. | Індивідуальна робота з дітьми, які стоять на внутрішкільному обліку | вересень-травень |
Дата | Час | Вид роботи | Короткий зміст роботи | З кимпроводилася | К-тьосіб |
№з/п | Прізвище,ім’я учня | Формароботи | Тематика роботи | Методи роботи | Дата проведенняОблік відвідування | ||||||
Індивідуальна | Групова | ||||||||||
№з/п | Датапроведення | Причина звернення | Короткий запис змісту консультації |
№з/п | Дата проведення | Назва методики | Короткий результат. Висновки та рекомендації |
Хід уроку (заняття) чинавчально-виховного заходу | Аналіз спостережень. Висновки та рекомендації |
1. Навчальна діяльність та емоційний стан учнів (дітей) | |
2. Структура та динаміка уроку (заняття, заходу) | |
3. Аналіз діяльності вчителя (вихователя) | |
Психологічний аналіз уроків (занять) здійснюється на запит адміністрації навчального закладу.Дана документація є обов’язковою і ведеться всіма практичними психологами незалежно від навантаження! Методист обласного центру практичної психологіїі соціальної роботи І.М.Лісовецька
Чернігівська обласна рада
Чернігівської обласної державної адміністрації
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ
ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИІМЕНІ К.Д.УШИНСЬКОГО
вул. Слобідська, 83, м. Чернігів, 14021, тел. (0462) 653-988, факс (0462)727-028
E-mail: chippo@ukrpost.ua Код ЄДРПОУ 02139222
22.04.2016 № 10/1-11/451 на № від
Начальникам відділів освіти районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, управлінь освіти міських рад
Директорам закладів освіти обласного підпорядкування
Директорам вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації
27 квітня 2016 року, до Дня психолога, 25-річчя функціонування психологічної служби системи освіти України обласним центром практичної психології і соціальної роботи на базі Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського буде проводитися творча майстерня «Подорож до себе»:
І. Лінійка: з 10:30 до 12:00.
1. Наративний тренінг «Зоряне небо». (Чепурна Г. Л., кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського).
Для роботи мати папір А-4 (4 арк.), набір кольорових олівців або фломастерів.
2. Робота в малих групах «Дослідження контакту в малих групах» Мета: розвиток навичок консультування (Чала Т.І., директор обласного центру практичної психології і соціальної роботи).
3. Заняття з елементами тренінгу «Робота з травмою. Техніки формування стресостійкості». (Антоненко О. М., методист ОЦППСР).
Для роботи мати набір пластиліну.
4. Впровадження ігрових технік в профілактичну діяльність працівників психологічної служби: гра «Володар кілець», «Крок за кроком». (Третиннікова Л.А., Лісовецька І.М.,методисти ОЦППСР).
ІІ. Лінійка: з 12:30 до 14:00
1. Презентаційне заняття за програмою «Щоб вершини всі здолати, треба себе розвивати». (Данилко Л.М., методист з психологічної служби методичного кабінету відділу освіти Носівської райдержадміністрації, практичний психолог Носівської районної гімназії).
2. Презентація розвивальної програми «Професійне самовизначення». (Процько І.С., методист з психологічної служби методичного кабінету відділу освіти Ніжинської райдержадміністрації, Лабузько В.Г., практичний психолог Вертіївського міжшкільного навчально-виробничого комбінату трудової підготовки і професійної орієнтації учнів Ніжинської районної ради).
3. Презентаційне заняття корекційно-розвивальної програми «Життєві цінності» для підлітків 10-13 років. (Гармаш О.А., практичний психолог Ніжинської гімназії № 3 Ніжинської міської ради).
4. Презентаційне заняття «Використання мандали як різновиду арттерапії в корекційно-розвивальній роботі з дітьми дошкільного віку». (Гульок Л. П., практичний психолог Чернігівського дошкільного навчального закладу № 35 санаторного типу «Барвінок» Чернігівської міської ради).
Для роботи мати набір пластиліну, клей, пензлик, набір різних видів круп (100-150 гр), кольорові нитки (бавовняні, мулине, для вязання) по 2м, зубочистки (4 шт), картонні заготовки (діаметром 20 см), кольорові олівці, одноразові пласкі тарілки (2 шт).
Матеріали творчої майстерні будуть розміщені на блозі обласного центру практичної психології і соціальної роботи http://ocppsr.blogspot.com/
Творча майстерня буде працювати за адресою м. Чернігів, вул. Слобідська, 83, згідно з графіком:
8:00 – 10:00 – реєстрація учасників.
10:00 − відкриття майстерні.
10:30 – 12:00 – І-ша лінійка.
12:30 – 14:00 – ІІ-га лінійка.
14:00 – 14:30 – закриття майстерні.
Контакти для вирішення організаційних питань: (0462)605-553,
099-21-24-820, Третиннікова Людмила Андріївна,
093-73-20-315, Бубра Юлія Володимирівна.
Просимо Вашого сприяння щодо участі працівників психологічної служби у творчій майстерні.
В.о. ректора інституту В.М. Довбня
Чала Т.І.,
Третиннікова Л.А.
605-553