УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

Н А К А З

№ 170 від 11 жовтня 2016 року

Про проведення пробного зовнішньогонезалежного оцінювання в 2017 році

Відповідно до Порядку надання платних освітніх послуг державними та комунальними навчальними закладами, затвердженого спільним наказом Міністерства освіти і науки України, Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України від 23 липня 2010 року № 736/902/758, Переліку платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної та комунальної форми власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року № 796, Положення про пробне зовнішнє незалежне оцінювання, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11 грудня 2015 року № 1277, з метою ознайомлення всіх бажаючих із процедурою проведення зовнішнього незалежного оцінювання НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Календарний план підготовки та проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання в 2017 році, що додається.

2. Провести в 2017 році пробне зовнішнє незалежне оцінювання 3 таких навчальних предметів:

1) української мови і літератури - 01 квітня;2) англійської мови, біології, географії, іспанської мови, історії України. математики, Німецької мови, російської мови, фізики, французької мови, хімії 08 квітня.

3. Установити, що:

1) реєстрація осіб для участі в пробному зовнішньому незалежному оцінюванні проводитиметься з 10 до 31 січня 2017 року;2) пробні тести з біології, географії, історії України, математики, фізики, хімії буде перекладено кримськотатарською, молдовською, польською, російською, румунською, угорською мовами (з урахуванням реєстраційних даних учасників пробного зовнішнього незалежного оцінювання).

4. Керівникам структурних підрозділів Українського центру оцінювання якості освіти та директорам регіональних центрів оцінювання якості освіти забезпечити виконання Календарного плану підготовки та проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання в 2017 році.

Директор B. A. Карандій

Реєстрація на пробне ЗНО відбудеться в січні

Реєстрація на пробне зовнішнє незалежне оцінювання триватиме з 10 до 31 січня 2017 року. Про це повідомляє прес-служба Українського центру оцінювання якості освіти.

Як і в попередні роки, пробне ЗНО проводитиметься з метою ознайомлення всіх бажаючих із процедурою проведення зовнішнього незалежного оцінювання, структурою та змістом тестового зошита, порядком доступу до пункту тестування та робочого місця.

Участь у пробному ЗНО є важливою складовою підготовки до тестування. Завдання, що створюються у формі предметних тестів, відповідають програмам зовнішнього незалежного оцінювання, характеристикам та структурі сертифікаційних робіт, а процедура проведення є максимально наближеною до процедури проведення основного ЗНО.

Зареєструватися для участі в пробному зовнішньому незалежному оцінюванні можна буде на сайтах регіональних центрів оцінювання якості освіти у січні 2017 року.

Кожен зареєстрований учасник зможе взяти участь у пробному ЗНО з української мови та літератури (1 квітня), а також у одному із запропонованих предметів за вибором (8 квітня): історії України, математики, біології, географії, фізики, хімії, англійської, іспанської, німецької, російської, французької мов.

Слід підкреслити, що участь у пробному зовнішньому незалежному оцінюванні є платною. Вартість одного тестування для одного учасника визначає кожний регіональний центр оцінювання якості освіти окремо. Цю інформацію буде розміщено на сайтах регіональних центрів оцінювання якості освіти.

Реєстрація для проходження пробного тестування не передбачає автоматичної реєстрації для участі в основній сесії зовнішнього незалежного оцінювання. Результати пробного зовнішнього незалежного оцінювання не зараховуються як оцінки за державну підсумкову атестацію та не використовуються для участі в конкурсному відборі під час вступу до вищих навчальних закладів.

Більше інформації про проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання буде розміщено на сайтах регіональних центрів оцінювання якості освіти.

УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

Н А К А З

№ 162 від 22 вересня 2016 року

Про затвердження Загальних
характеристик сертифікаційних
робіт зовнішнього незалежного
оцінювання 2017 року

Відповідно до Порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 року № 1095 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08 липня 2015 року № 5ЗЗ), з метою створення передумов для належної організації процесу розроблення та конструювання предметних тестів для сертифікаційних робіт зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року, своєчасного інформування учасників зовнішнього оцінювання про структуру, час виконання сертифікаційних робіт з відповідних навчальних предметів, кількість і форми завдань, схеми нарахування балів за їх виконання НАКАЗУЮ:

1. Затвердити такі, що додаються:

  • 1) Загальну характеристику сертифікаційної роботи з української мови і літератури зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 2) Загальну характеристику сертифікаційної роботи з історії України зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • З) Загальну характеристику сертифікаційної роботи з російської мови зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 4) Загальну характеристику сертифікаційної роботи з англійської мови зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 5) Загальну характеристику сертифікаційної роботи з німецької мови зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 6) Загальну характеристику сертифікаційної роботи з французької мови зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 7) Загальну характеристику сертифікаційної роботи з іспанської мови зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 8) Загальну характеристику сертифікаційної роботи з математики зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 9) Загальну характеристику сертифікаційної роботи з географії зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 10) Загальну характеристику сертифікаційної роботи з біології зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 11) Загальну характеристику сертифікаційної роботи з фізики зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 12) Загальну характеристику сертифікаційної роботи з хімії зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року.

2. Відділам змісту суспільно-гуманітарних (Панченков А. 0.) та природничо-математичних (Новікова С. А.) навчальних предметів під час розроблення та конструювання предметних тестів для сертифікаційних робіт зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року використовувати Загальні характеристики, затверджені пунктом 1 цього наказу.

З. Відділу інформації та комунікації з громадськістю (Лєскова Т. С.) забезпечити розміщення на офіційному веб-сайті Українського центру оцінювання якості освіти Загальні характеристики, затверджені пунктом 1 цього наказу.

4. Контроль за виконанням пункту 2 цього наказу покласти на заступника директора Бойка В. І.

5. Контроль за виконанням пункту 3 цього наказу покласти на заступника директора Стрелюк О. В.

Директор В. А. Карандій

УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

Н А К А З

№ 156 від 15 вересня 2016 року

Про затвердження Схем
нарахування балів за виконання
завдань сертифікаційних робіт
зовнішнього незалежного
оцінювання 2017 року

На виконання вимог пункту 4 розділу II Порядку визначення результатів зовнішнього незалежного оцінювання, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 16.03.2015 № 300 «Про затвердження Порядку визначення результатів зовнішнього незалежного оцінювання», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.03.2015 за № 359/26804 (зi змінами: наказ Міністерства освіти і науки України від 11.04.2016 № 418, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 27.04.2016 за № 644/28774), з метою створення передумов для об’єктивного оцінювання сертифікаційних робіт і визначення результатів учасників зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Схеми нарахування балів за виконання завдань сертифікаційних робіт зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року (додаються).

2. Відділам змісту суспільно-гуманітарних (Панченков А. 0.) та природничо-математичних (Новікова С. А.) навчальних предметів під час розроблення специфікацій сертифікаційних робіт з відповідних навчальних предметів використовувати Схеми, затверджені пунктом 1 цього наказу.

3. Відділу розробки програмного забезпечення та обробки даних (Сербін B. B.) визначення кількості тестових балів учасників зовнішнього незалежного оцінювання з відповідного навчального предмета здійснювати згідно зі Схемами, затвердженими пунктом 1 цього наказу.

4. Відділу інформації та комунікації з громадськістю (Лєскова Т. С.) забезпечити розміщення на офіційному веб-сайті Українського центру оцінювання якості освіти Схем, затверджених пунктом 1 цього наказу.

5. Контроль за виконанням пункту 2 цього наказу покласти на заступника директора Бойка B. I.

6. Контроль за виконанням пункту 3 цього наказу покласти на начальника інженерно-технічного відділу Сухарєва А. О.

7. Контроль за виконанням пункту 4 цього наказу покласти на заступника директора Стрелюк O. B.

Директор B. A. Карандій

УКРАЇНСЬКИЙ ЦЕНТР ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

Н А К А З

№ 163 від 22 вересня 2016 року

Про затвердження Критеріївоцінювання завдань відкритоїформи з розгорнутою відповіддюсертифікаційних робіт зовнішньогонезалежного оцінювання 2017 року

Ha виконання вимог пункту 4 розділу ІІ Порядку визначення результатів зовнішнього незалежного оцінювання, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 16.03.2015 № 300 «Про затвердження Порядку визначення результатів зовнішнього незалежного оцінювання», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.03.2015 за № 359/26804 (зі змінами: наказ Міністерства освіти i науки України від 11.04.2016 № 418, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 27.04.2016 зa № 644/28774), з метою створення передумов для об'єктивного оцінювання сертифікаційних робіт i визначення результатів учасників зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року НАКАЗУЮ:

1. Затвердити такі, що додаються:

  • 1) Критерії оцінювання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з української мови сертифікаційної роботи з української мови і літератури зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 2) Критерії оцінювання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з російської мови сертифікаційної роботи з російської мови зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 3) Критерії оцінювання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з англійської мови сертифікаційної роботи з англійської мови зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 4) Критерії оцінювання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з німецької мови сертифікаційної роботи з німецької мови зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 5) Критерії оцінювання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з французької мови сертифікаційної роботи з французької мови зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 6) Критерії оцінювання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з іспанської мови сертифікаційної роботи з іспанської мови зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року;
  • 7) Критерії оцінювання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю з математики сертифікаційної роботи з математики зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року.

2. Відділам змісту суспільно-гуманітарних (Панченков А. 0.) та природничо-математичних (Новікова С. А.) навчальних предметів під час розроблення специфікацій сертифікаційних робіт, створення завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю, підготовки до розгляду предметними фаховими комісіями проектів Схем оцінювання завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю з відповідних навчальних предметів керуватися Критеріями, затверджені пунктом 1 цього наказу.

3. Відділу інформації та комунікації з громадськістю (Лєскова Т. С.) забезпечити розміщення на офіційному веб-сайті Українського центру оцінювання якості освіти Критеріїв, затверджених пунктом 1 цього наказу.

4. Контроль за виконанням пункту 2 цього наказу покласти на заступника директора Бойка B. I.

5. Контроль за виконанням пункту 3 цього наказу покласти на заступника директора Стрелюк O. B.

Директор B. A. Карандій

ЗНО-2017 розпочнеться 23 травня

Зовнішнє незалежне оцінювання випускників шкіл та осіб, які вступатимуть до вищих навчальних закладів у 2017 році розпочнеться 23 травня та триватиме до 16 червня. Відповідні дати визначені наказом МОН, яким затверджений календарний план підготовки та проведення ЗНО в 2017 році.

Зокрема, основна сесія зовнішнього оцінювання розпочнеться проведенням тесту з української мови і літератури.

25 травня відбудуться тестування з німецької, французької та іспанської мов, 29 з англійської мови.

Зовнішнє оцінювання з математики і історії України буде проведено 31 травня та 2 червня відповідно.

Тест з російської мови абітурієнти складатимуть 6 червня, з біології 8 червня, з географії 12 червня, фізики - 14 червня.

Завершуватиме програму основної сесії ЗНО тест з хімії, що буде проведений 16 червня.

Реєстрація осіб для участі у зовнішньому незалежному оцінюванні розпочнеться 6 лютого і триватиме до 17 березня.

Додаткова сесія ЗНО буде проведена з 3 до 12 липня за окремим графіком.

Як відомо, кожен зареєстрований учасник зовнішнього незалежного оцінювання в 2017 році матиме право скласти тести не більш ніж із чотирьох навчальних предметів.

Результати зовнішнього незалежного оцінювання з трьох предметів (українська мова і література (українська мова), математика або історія України (період ХХ - початок ХХІ століття), а також один навчальний предмет за вибором випускника) зараховуються як результати державної підсумкової атестації за освітній рівень повної загальної середньої освіти для випускників старшої школи загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року.

Як відбуватиметься ДПА школярів у 2017 році

Порядок державної підсумкової атестації у загальних середніх навчальних закладах у 2016/2017 навчальному році не зміниться. Про це повідомив директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України Юрій Кононенко під час прес-конференції 21 вересня. «Державна підсумкова атестація відбудеться відповідно до Положення про ДПА, що затверджено наказом МОН у 2014 році. На цей час ніяких змін не передбачається», - розповів Юрій Кононенко.

Державна підсумкова атестація випускників загальних середніх навчальних закладів І ступеня (початкова школа) розпочнеться 15 травня, ІІ ступеня (основна школа) - 1 червня, а для випускників шкіл ІІІ ступеня – 23 травня. Перелік предметів, з яких буде проводиться державна підсумкова атестація для випускників шкіл І - ІІ ступенів, порівняно з минулим роком, не зміниться. Зокрема, для загальноосвітніх навчальних закладів І ступеня – це українська мова, літературне читання, математика.

«Для випускників тих закладів, де навчання відбувається мовою національних меншин або вивчається одна з мов національної меншини, випускники можуть пройти державну підсумкову атестацію з мови національної меншини за рішенням педагогічної ради навчального закладу та з урахуванням побажань батьків», - додав директор департаменту МОН України.

При цьому Кононенко зауважив, що у початковій школі державна підсумкова атестація - це звичайна контрольна робота, яка проводиться для того, щоб оцінити рівень навчальних досягнень дітей.

«Діти не повинні відчувати дискомфорт та отримувати стрес від участі в державній підсумковій атестації, треба їх налаштовувати на звичайну роботу», - пояснив він.

У навчальних закладах II ступеня, як і минулого року, випускники обов’язково складатимуть ДПА з української мови та математики, а також ще з одного предмета, який буде обирати педагогічна рада школи. Це може бути один із предметів з такого переліку: зарубіжна література, іноземна мова, історія України, всесвітня історія, правознавство, географія, біологія, хімія, фізика, інформатика, мова національної меншини для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням або вивченням такої мови та інтегрований курс літератури.

Державна підсумкова атестація випускників старшої школи загальноосвітніх навчальних закладів (шкіл ІІІ ступеня) розпочнеться з 23 травня і буде проходити у формі зовнішнього незалежного оцінювання. ДПА у формі ЗНО випускники шкіл складатимуть з трьох предметів: українська мова, математика або історія України та ще з одного предмета за власним вибором.

Окрім того, у навчальному закладі для випускників ЗНЗ з навчанням або вивченням мов національних меншин, може бути проведена державна підсумкова атестація з мови національної меншини за бажанням самого випускника.

ДПА і ЗНО - 2017: що необхідно знати випускнику

Директор Українського центру оцінювання якості освіти розповів про новації, які необхідно знати майбутнім випускникам, готуючись до тестування в наступному році.

Зокрема, Вадим Карандій зазначив, що завдання сертифікаційних робіт з української мови і літератури, історії України, математики, біології, географії, фізики, хімії та російської мови укладатимуть на основі програм зовнішнього незалежного оцінювання, затверджених наказом Міністерства освіти і науки від 3 лютого 2016 року № 77.

Завдання сертифікаційних робіт з іноземних мов у 2017 році буде укладено відповідно до програми, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 01 жовтня 2014 року № 1121. Такий вид мовленнєвої діяльності, як розуміння мови на слух (аудіювання), не перевірятиметься.

«Це пов’язано з тим, – пояснив директор, – що за результатами цьогорічної апробації дворівневих предметних тестів з іноземних мов – В1 та В2, проведеної Українським центром оцінювання якості освіти у квітні, стало зрозуміло, що доцільно скоригувати складність тестових завдань, додатково вивчити новий формат завдань на аудіювання та структуру тесту загалом, – а для цього необхідно провести додаткові підготовчі роботи. Як і в попередні роки, під час проведення зовнішнього незалежного оцінювання з іноземних мов у 2017 році оцінюватимуться комунікативні уміння таких видів мовленнєвої діяльності, як читання та письмо». Ознайомитися з відповідними програмами ЗНО можна за таким посиланням.

Для визначення результатів державної підсумкової атестації випускників загальноосвітніх навчальних закладів, яка у 2017 році відбуватиметься у формі зовнішнього незалежного оцінювання, зараховуватимуться результати виконання всіх або частини завдань сертифікаційної роботи, що залежить від конкретного навчального предмета. Наприклад, сертифікаційні роботи з української мови і літератури, а також історії України міститимуть субтест, за результатами виконання якого, випускники загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року отримають оцінки за державну підсумкову атестацію. Для української мови – це завдання частин «Українська мова» і «Власне висловлення», для історії України – «Історія України ХХ – початку ХХІ ст.».

Для визначення результатів державної підсумкової атестації випускників 2017 року з іноземних мов та російської, а також з математики, зараховуватиметься частина завдань сертифікаційної роботи зовнішнього незалежного оцінювання. Щодо інших навчальних предметів: географії, хімії, фізики, біології, то оцінка за державну підсумкову атестацію визначатиметься за результатами виконання всієї сертифікаційної роботи.

Також директор Українського центру оцінювання якості освіти Вадим Карандій наголосив, що тестові завдання для перевірки навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року буде укладено за програмами, які орієнтовані на рівень стандарту.

Рекомендації учням щодо проходження ЗНО

Для того щоб ви могли впевнено впоратися з тестом у напруженій обстановці зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО), почніть готуватись до тестування заздалегідь. А як краще впоратися з цим завданням, вам підкаже цей матеріал.

Тренуйся. Перед офіційним тестуванням варто виконувати якнайбільше опублікованих тестів - просто заради тренування, наприклад, проходити тести ЗНО онлайн. Не можна навчитись добре виконувати тести, не тренуючись на них самих, підмінюючи цю практику іншими видами контролю й самоконтролю. Ці тренування не тільки знайомлять з типовими конструкціями тестових завдань, а й дають вам інший досвід - самоспостереження й оптимальної саморегуляції під час тестування.

Поспішай. Тренуйтеся із секундоміром у руках. Порівнюйте час, необхідний для виконання тестів зовнішнього оцінювання. Обмежуйте його. Без подібних обмежень, що змушують працювати в максимально швидкому темпі, без імітації змагальної ситуації, неможливо змоделювати той стрес (напругу), що викликає будь-яке тестування.

Випробовуй. У тренуваннях застосовуйте правильну тактику, тобто додержуйтесь усіх рекомендацій, як правильно вирішувати окреме завдання чи тест у цілому. Наприклад, не слід двічі перечитувати малозрозумілу інструкцію, а треба відразу ж познайомитися з варіантами відповідей. Тоді зміст відповідей прояснить вам, що ж саме є необхідним в інструкції до даного завдання. Це конкретний приклад тактики, яку треба випробовувати. Її можна освоїти й ефективно застосовувати, тільки активно тренуючись у тестуванні.

Пропускай. Треба навчатися пропускати важкі чи незрозумілі завдання. Пам'ятайте: у тесті завжди знайдуться такі завдання, з якими ви обов'язково впораєтесь. Просто нерозумно не дібрати балів тільки тому, що ви не добрались до «своїх» завдань, а застрягли на тих, навчальний матеріал яких вам невідомий. Звичайно, така тактика може принести успіх далеко не завжди. Якщо тест побудований за принципом «сходів» і починається з легких запитань, то не варто пропускати всі перші завдання.

Вгадуй. Якщо ви не впевнені у виборі, але інтуїтивно можете віддати перевагу якійсь відповіді перед іншими, то інтуїції варто довіряти! Така довіра, як правило, призводить до приросту балів.

Виключай. Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати відразу правильну відповідь, а послідовно виключати ті, які явно не підходять. Метод виключення дозволяє концентрувати увагу всього на одній-двох відповідях (а це легше), а не відразу на п'ятьох-сімох (що набагато складніше).

Скорочуй вибір. Якщо кілька відповідей (1-2) із чотирьох чи п'яти варіантів здаються вам зовсім невідповідними, а інші такими, що підходять з рівною ймовірністю, то в цьому випадку правильніше буде не пропускати це завдання, а намагатись вибрати відповідь з інших просто навмання. Шляхом такої тактики ви отримаєте більше балів. Це - теорія ймовірності. Адже «негативне знання» (про те, яка відповідь точно не підходить) - це теж знання, і нерозумно відмовлятись від його використання.

Думай тільки про поточне завдання. Коли ви бачите завдання (запитання), забувайте все, що було в попередньому: як правило, завдання в тестах не пов'язані одне з одним, тому знання, які ви застосували в одному (уже вирішеному вами), як правило, не допомагають, а тільки заважають сконцентруватись і правильно вирішити інше завдання. Ця установка дає безцінний психологічний ефект - забудьте про невдачу в минулому завданні (якщо воно виявилось вам «не по зубах»). Думайте тільки про те, що кожне нове завдання - це шанс набрати бали.

Читай завдання до кінця. Поспіх не повинен призводити до того, що ви будете намагатися зрозуміти умови завдання за «першими словами» й добудовувати кінцівку у власній уяві. Це вірний спосіб зробити прикрі помилки в найлегших запитаннях.

Не засмучуйся. У будь-якому професійно підготовленому тесті є завдання, з якими ви просто не зможете впоратись. Більше того, усі 100 % завдань зможуть виконати лише одиниці! Тому немає ніякого сенсу розхлюпувати емоційну енергію на передчасну досаду. Навіть якщо вам здається, що ви допустили занадто помилок і просто завалили тест, пам'ятайте, що дуже часто таке відчуття є помилковим: при порівнянні ваших результатів з іншими може з'ясуватися, що інші допустили ще більше помилок. У підсумку ви одержите якщо не найвищий тестовий бал, то цілком пристойний. Ця установка особливо знадобиться «круглим відмінникам», які звикли при звичайних методах контролю домагатись максимального результату. Якщо ви хочете стати класним «тестовим бійцем», навчайтесь не тільки наносити удари, а й «тримати» їх (якщо висловлюватись термінами боксу). Треба категорично відмовитись від «комплексу відмінника», який не звик непохитно переносити окремі локальні невдачі.

Заплануй два кола. Сплануйте середній час на кожне завдання таким чином, щоб за дві третини (максимум три чверті) тестування пройти всі завдання «за першим колом». Тоді ви встигнете набрати максимум балів на легких для вас («своїх») завданнях, а потім зможете подумати й добрати щось на важких, які вам спочатку довелось пропустити.

Психологічний супровід зовнішнього незалежного оцінювання

Успішна особистість – та, яка змогла самореалізуватися в професійній діяльності. Для того, щоб бути професіоналом у своїй справі, не завадить мати відповідну освіту. Сьогодні єдиний можливий шлях вступу до вищого навчального закладу пролягає через складання зовнішнього незалежного тестування, тому воно має таке велике значення для випускників. І результат буде залежати не тільки від того, скільки людина витратить енергії на його досягнення, але й від того, наскільки вона психологічно готова до цих випробувань, та наскільки інші допомагають та підтримують її у досягненні поставленої мети.

Усім добре відомий той факт, що на результативність розумової діяльності значною мірою впливає емоційний стан, у якому перебуває людина. За «інформаційною» теорією емоцій П.Симонова, негативні емоції виникають у ситуаціях дефіциту інформації. Оскільки оцінка знань учнів за допомогою тестування не є повсякденним явищем в їхньому житті, тому складання досі невідомого ЗНО уявляється як щось страшне і в той же час невідворотне. Для того, щоб знизити тривогу учнів з приводу самої процедури ЗНО, необхідно дати їм можливість ознайомитися з нею на власному досвіді.

Хочеться відмітити як позитивне проходження випускниками процедури пробного зовнішнього незалежного тестування. Такий досвід допоможе учням ознайомитися з організаційними умовами проведення тестування, а також з'ясувати рівень своїх навчальних досягнень, і, як наслідок, уникнути зайвого хвилювання та зосередитися саме на виконанні тестових завдань. Тим випускникам, що не мали такої нагоди, бажано спробувати ознайомитися з умовами проходження тестування самостійно або звернутися до вчителів.

Під час підготовки до ЗНО учням краще зосередитися на вивченні та повторенні навчального матеріалу. Для того, щоб ця діяльність була плідною, бажано правильно організовувати свій час та планувати роботу. Працювати краще «на свіжу голову», чітко визначаючи обсяг і зміст роботи. Доцільно структурувати матеріал за допомогою планів, схем, причому робити це в письмовому вигляді. При засвоєнні нової інформації важливо розуміти її, а не запам’ятовувати механічно. Не рекомендується вивчати новий матеріал безпосередньо перед іспитом, оскільки це може призвести до забування раніше засвоєного. Краще за два тижні до іспиту займатися повторенням та закріпленням пройденого матеріалу. Відповіді на найбільш складні питання бажано розгорнуто розказати комусь.

Обов’язково потрібно чергувати роботу й відпочинок. За два–три дні до екзамену слід відпочити. Інакше може виникнути перевтомлення, яке зведе всі зусилля нанівець.

Готуючись до тестування, старшокласникам важливо відчувати допомогу з боку дорослих. Це може бути як підтримка інформаційного характеру стосовно питань проходження процедури ЗНО або опрацювання навчального матеріалу, так і психологічна настанова, переконання в тому, що за умови серйозної підготовки й виявлення ґрунтовних знань випускник може сподіватися на гарні результати. Така допомога має надаватися учням не лише батьками, а й педагогами, психологами. Під особливою увагою дорослих повинні залишатися тривожні, невпевнені в собі випускники. Бажано, щоб такі діти не отримували на свою адресу негативних оцінок, не піддавались критиці. Краще підбадьорювати їх, вселяти впевненість у власних силах.

У навчальних закладах можуть бути проведені заходи інформаційного характеру, зокрема виступи, бесіди класних керівників, учителів-предметників серед 11-класників та їхніх батьків, на яких останні мають ознайомитися з умовами проходження ЗНО, отримати поради, як краще організувати підготовку до тестування, як необхідно поводитися під час складання ЗНО.

Психологам навчальних закладів слід спланувати та провести роботу з учнями щодо оволодіння останніми навичками саморегуляції в стресових ситуаціях, удосконалення навичок самоорганізації (уміння планувати діяльність, розподіляти робочий час, здійснювати аналіз та контроль за результатами діяльності). У разі необхідності можна залучити учнів до участі в корекційно-розвивальних заняттях, спрямованих на розвиток уміння концентрувати та розподіляти увагу, виділяти головне і другорядне, а також тренування пам’яті. Крім того, психологом може надаватися допомога учням у виробленні індивідуальної стратегії діяльності.

Батьки випускників мають можливість отримати рекомендації психолога, як допомогти дитині успішно скласти ЗНО.

Напередодні складання ЗНО учням необхідно добре виспатися та відпочити. Заздалегідь підготувати все необхідне для наступного дня: одяг, документи (паспорт, свідоцтво про народження, довідку з навчального закладу), 2 чорні гелеві ручки, а також годинник (якщо є). Виходячи з дому, впевнитися, чи всі необхідні речі ви взяли з собою. На пункт тестування прийти вчасно (можливо, навіть залишити собі додатковий час на непередбачувані обставини, як-то проблеми з транспортом).

Під час тестування дотримуватися правил поведінки, які передбачені процедурою ЗНО. У ході роботи з тестами слід бути максимально зосередженими: перш ніж виконувати завдання, уважно прочитати інструкцію, адже саме неуважність призводить до того, що дехто з учасників тестування не може проявити свої справжні знання. Бажано слідкувати за часом і раціонально розподіляти його.

У разі порушення процедури тестування учень може подати апеляцію, яка пишеться одразу після тестування, не виходячи з аудиторії. Апеляція щодо несправедливого, на думку випускника, оцінювання його знань подається після отримання сертифіката.

Кiлькiсть переглядiв: 117